کد خبر: ۱۶۴۷۴۲
تاریخ انتشار: ۰۰:۲۰ - ۱۳ مرداد ۱۴۰۳
پزشک متخصص ارتوپدی مطرح کرد:

درمان آسیب‌های زانو با روش PRP  

پزشک متخصص ارتوپدی مطرح کرد: این روش جدید و کم تهاجمی برای درمان آسیب‌های زانو بسیار مؤثر دانست، در این روش از پلاسمای غنی از پلاکت استفاده می‌شود که برای تسریع و بهبود بافت‌های آسیب‌دیده مؤثر است.

اله مراد کشاورزدر گفتگو با خبرنگار گروه سلامت پایگاه تحلیلی خبری «شیرازه»، بیان کرد: با اشاره به PRP  یا Platelet-Rich Plasma از آن به عنوان یک روش درمانی جدید یادکرد و این روش جدید و کم تهاجمی را برای درمان آسیب‌های زانو بسیار مؤثر دانست و گفت: در این روش، از پلاسمای غنی از پلاکت استفاده می‌شود که برای تسریع و بهبود بافت‌های آسیب‌دیده مؤثر است.


وی از روند انجام PRP درمانی زانو بیان کرد: در مرحله اول نمونه‌گیری خون از بیمارسپس جداسازی پلاکت‌ها از سایر اجزای خون به کمک سانتریفیوژو در آخر تزریق پلاسمای غنی از پلاکت به محل آسیب‌دیده در زانو انجام می‌پذیرد.

درمان آسیب‌های زانو با روش PRP  

 


پزشک متخصص ارتوپدی تأکید کرد: پلاسمای غنی از پلاکت حاوی فاکتورهای رشد و سایتوکاین‌هایی است که التهاب را کاهش داده و ترمیم بافت را تسریع می‌کند.


وی ادامه داد: PRP درمانی زانو برای انواع آسیب‌های زانومانند آرتروز، آسیب‌های تاندون و لیگامان‌ها و حتی آسیب‌های منیسک مورداستفاده قرار می‌گیرد و این روش نسبتاً ایمن و کم عارضه است و می‌تواند جایگزین مناسبی برای داروهای ضدالتهاب و جراحی باشد.


کشاورز خاطرنشان کرد: کارایی و نتایج این روش در همه موارد یکسان نیست و به عوامل مختلفی بستگی دارد؛ اما در مجموع PRP درمانی زانو یک گزینه درمانی امیدوارکننده برای بسیاری از مشکلات زانو محسوب می‌شود.


پزشک متخصص ارتوپدی PRP درمانی زانو را معمولاً روشی ایمن و کم عارضه برشمرد و تصریح کرد: اگرچه این روش کمترین عارضه را در پی دارد اما همانند هر درمان دیگری ممکن است برخی عوارض جانبی احتمالی را نیز به همراه داشته باشد.


وی از عوارض احتمالی این روش بیان کرد: یکی از موارد درد و تورم موضعی در محل تزریق است که این عارضه معمولاً خفیف بوده و چند روز پس از تزریق برطرف می‌شود.

 

کشاورز ادامه داد: خطر عفونت نیز وجود دارد اما با رعایت اصول بهداشتی و استریل در هنگام تزریق بسیار پایین است.


پزشک متخصص ارتوپدی از واکنش آلرژیک این روش تأکید کرد: احتمال واکنش آلرژیک به مواد موجود در پلاسمای تزریقی وجود دارد، اما بسیار نادر است همچنین ممکن است در محل تزریق خونریزی یا کبودی ایجاد شود که معمولاً خودبه‌خود بهبود می‌یابد.


وی در مورد عوارض این روش خاطرنشان کرد: این عوارض معمولاً خفیف و گذرا هستند و در صورت بروز عوارض شدید یا پایدار، باید با پزشک مشورت کرد؛ اما به‌طورکلی PRP درمانی زانو یک روش نسبتاً ایمن محسوب می‌شود.

درمان آسیب‌های زانو با روش PRP  


پزشک متخصص ارتوپدی از مدت‌زمان بازگشت به فعالیت‌های ورزشی پس از درمان PRP زانو به عوامل متعددی اشاره کرد و گفت: در مواردی که آسیب زانو شدیدتر باشد، زمان بهبودی و بازگشت به فعالیت‌ها بیشتر خواهد بود؛ لذا برخی افراد سریع‌تر به درمان پاسخ می‌دهند و روند بهبودی در آن‌ها سریع‌تر است همچنین رعایت برنامه توان‌بخشی و درمانی توصیه شده نقش مهمی در روند بهبودی دارد.


کشاورز از مدت‌زمان استراحت بیماران در این روش بیان کرد: پس از درمان PRP زانو بیماران معمولاً ۲ تا ۴ هفته استراحت نسبی و محدودیت فعالیت‌های ورزشی دارند سپس می‌توانند به تدریج فعالیت‌های سبک و کم‌تحرک را از سر بگیرند اما بازگشت به فعالیت‌های ورزشی شدید و پرتحرک معمولاً ۶ تا ۱۲ هفته بعد از درمان PRP امکان‌پذیر می‌شود.


وی برای زمان بازگشت به فعالیت‌های ورزشی تأکید کرد: باید تحت‌نظر پزشک معالج و با توجه به پیشرفت روند بهبودی فرد تعیین شود و شتاب بیش از حد در بازگشت به فعالیت‌ها می‌تواند منجر به بدتر شدن وضعیت زانو شود.


متخصص ارتوپدی در طول دوره بهبودی پس از درمان PRP زانو به چند علامت خاص اشاره کرد و گفت: درد و تورم در زانو باید به تدریج کاهش می‌یابد و اگر درد و تورم افزایش یابد، ممکن است نشانه عدم پاسخ مناسب به درمان باشد، دامنه حرکتی زانو باید به تدریج بهبود یابد و اگر حرکات زانو محدود باشند یا روند بهبودی متوقف شود، نیاز به ارزیابی و درمان بیشتر وجود دارد.


وی به ضعف عضلانی پس از انجام این روش اشاره کرد و بیان کرد: ضعف عضلات اطراف زانو باید در طول درمان و توان‌بخشی بهبود یابد و اگر همچنان ضعف عضلانی پابرجا بماند، نیاز به تقویت عضلات وجود دارد.


کشاورز تأکید کرد: لنگیدن یا ناپایداری زانو یکی دیگر از اثرات این درمان است و در طول فعالیت‌ها، نباید لنگیدن یا ناپایداری مفصلی مشاهده شود که این می‌تواند نشان‌دهنده عدم بهبودی کافی باشد.

پزشک متخصص ارتوپدی در پایان گفت: در صورت مشاهده هر یک از این علائم، حتماً با پزشک معالج مشورت کنید تا روند درمان را بررسی و در صورت نیاز اقدامات تکمیلی انجام شود، رعایت برنامه توان‌بخشی نیز نقش مهمی در پیشگیری از این مشکلات دارد.

 

انتهای خبر/224224

برچسب ها: فارس ، شیراز ، شیرازه ، سلامت ، زانو
نظرات بینندگان